Nieuws

Draag-Weer-Wit wordt Bloedserieus

Via de voorlichtingscampagne Draag-Weer-Wit zijn de afgelopen jaren duizenden vrouwen geïnformeerd over de oorzaken van hevig menstrueel bloedverlies en de medische oplossingen, zoals NovaSure en MyoSure. Vanaf 2019 maakt Draag-Weer-Wit plaats voor de landelijke voorlichtingscampagne Bloedserieus, met een jaarlijkse campagnemaand in november. Ziekenhuizen hebben door de lange campagneduur meer gelegenheid om te participeren.

Aandacht voor een bloedserieus probleem

De campagne Bloedserieus vraagt aandacht voor een bloedserieus probleem en moedigt vrouwen aan hun verhaal te delen. Met elkaar én met de arts. Nog te veel vrouwen lopen door met klachten. Dat blijkt onder meer uit een online enquête onder 1.004 Nederlandse vrouwen die in september 2018 is uitgevoerd door 3 Monkeys Zeno1. Slechts 54% van de ondervraagden gaat voor hevig menstrueel bloedverlies naar de huisarts en 29% belandt vervolgens bij de gynaecoloog. Van de respondenten zegt 27% niet te weten hoe de huisarts zou kunnen helpen, weet 75% niet dat menorragie een medisch erkende aandoening is en denkt 60% dat hevige menstruaties er nu eenmaal bij horen.

Uit de eerste resultaten van een online onderzoek onder 42.879 Nederlandse vrouwen tussen de 15 en 45 jaar, onder leiding van gynaecoloog Bertho Nieboer van Radboudumc, blijkt dat een derde van de vrouwen door hun menstruatie wordt belemmerd in het dagelijks functioneren2. Van de ondervraagde vrouwen zegt 54% last te hebben van een hevige menstruatie en ondervindt 38% zoveel klachten dat de agenda er op moet worden aangepast. Slechts 48,6% is daarover open tegen familie of vrienden.

Menorragie op de agenda

De voorlichtingscampagne Bloedserieus zet menorragie op de agenda. Letterlijk. Ziekenhuizen worden uitgenodigd mee te doen met de campagne door in november een eigen voorlichtingsbijeenkomst of communicatiemoment te organiseren. Hologic gaat ziekenhuizen hierbij op allerlei manieren ondersteunen.Bijvoorbeeld met voorlichtings- en campagnemateriaal, een mediakit, inhoudelijke informatie, sponsoring en publiciteit. Ook zijn diverse concepten voor events ontwikkeld. Voor ziekenhuizen is de campagne een mogelijkheid om in te haken op de groeiende (media)aandacht voor een veelvoorkomend gynaecologisch probleem en tevens een kans de eigen expertise op dit vlak onder de aandacht te brengen.

Online en op locatie

Voor de landelijke voorlichtingscampagne Bloedserieus heeft bureau Weide marketing, ontwerp & interactie B.V. opvallende, nieuwe visuals ontwikkeld. De website hevigbloedverlies.nl wordt momenteel gerestyled. De social media-kanalen zijn aangepast. Bloedserieus is onder meer vertegenwoordigd op Facebook en YouTube. Promotie via social media gaat in de nazomer van start. Voor het genereren van maximale media-aandacht is Paula Kragten aangetrokken. Zij is de afgelopen jaren geregeld als onafhankelijk menstruatiedeskundige opgevoerd in de media.

Maximale media-aandacht

Vanaf april worden ziekenhuizen geïnformeerd over de campagne. In de aanloop naar november start de communicatie richting doelgroep en media. Ook buiten de campagnemaand wordt de voorlichtingscampagne Bloedserieus op diverse manieren onder de aandacht gebracht. Online – via de speciale campagnepagina op hevigbloedverlies.nl – en op locatie, bijvoorbeeld tijdens een publieksbeurs als de Libelle Zomerweek en events als het Gala van de Vrouwenkwaaltjes (een concept van Spaarne Gasthuis en Live Impact). Bekijk het verslag van Bloedserieus TV hieronder.

Meer informatie

Neem voor informatie over de campagne contact op met marketing manager Willianne Blé-Bos via willianne.blebos@hologic.com of 06-21711381.

Verdere informatie is ook beschikbaar via de Agenda, waar tevens een aanmeldformulier voor de evenementen te vinden is.

Referenties:

1. Heavy Periods: an online survey among 1,004 Dutch women who have experienced heavy periods in the past 3 years (18+), conducted from 14 to 18 September 2018, by 3 Monkeys Zeno for Hologic Benelux, September 2018; accessed 20 February 2019.
2. Schoep M.E., Nieboer T.E., van der Zanden M., et al. The impact of menstrual symptoms on everyday life: a survey among 42,879 women. Am J of Obstet Gynecol 2019; accessed 18 March 2019.

Vragen? Bel 0800 0226782

De inhoud van deze site is uitsluitend bestemd voor professionals in de gezondheidszorg.

Ja Ik ben een professional in de gezondheidszorg of gelijkwaardig.
Nee Ik ben geen professional in de gezondheidszorg of gelijkwaardig.